10 parasta veistosta Villa Borghesessa

Tässä Rooman sydämessä sijaitsevassa rauhallisuuden keitaassa on joitakin kaikkien aikojen suurimmista patsaista. Tässä on luettelo muutamista upeimmista.

Nuria Rozas

Nuria Rozas

6 minuuttia luettu

10 parasta veistosta Villa Borghesessa

Villa Borghese | ©Kostandin Minga

Roomassa sijaitsevassa Villa Borghesen puutarhassa voit tehdä veneajelun järvellä, ihailla muun muassa Caravaggion, Rafaelin ja Rubensin mestariteoksia ja ihailla upeita veistoksia, jotka saavat sinut ihastumaan, kuten Napoleonin sisarelle Pauline Bonapartelle omistettua Venus Victrixia.

Taidegallerian ja englantilaistyylisen puutarhan, joka huokuu romantiikkaa kaikilta neljältä sivultaan, kaikissa kulmissa on majesteettisia veistoksia, jotka hallitsevat jokaista nurkkaa. Tässä on luettelo 10 parhaasta patsaasta, jotta et missaa yhtäkään niistä. Mennään asiaan!

...

1. Paavien rakastaman taiteilijan Berninin Apollo ja Daphne

Berninin Apollo ja Daphne| ©Ángela Varela Neila
Berninin Apollo ja Daphne| ©Ángela Varela Neila

Voitko kuvitella kiviä heräävän henkiin? Jos et usko ihmeisiin, katso Borghesen galleriassa Apollo ja Daphne -teos, jonka on veistänyt naftaliinilainen kuvanveistäjä ja arkkitehti Gian Lorenzo Bernini, paavien suosima taiteilija Italiassa ja asiantuntijoiden mukaan Rooman viimeinen suuri luova nero.

Kuinka kauan Berniniltä kesti saada teos valmiiksi?

Saavuttaakseen tämän tuloksen hän käytti... kolme vuottasen muovaamiseen omin käsin! Hän sai sen valmiiksi vuonna 1625 suurella huolellisuudella. Apollon ja Daphnen veistoksessa Bernini muutti Ovidin "Metamorphosis" -myytin poetiikan yhdeksi marmorikuvaksi.

Tämän barokin mestarin läsnäolo Rooman suihkulähteissä, Rooman kirkoissa ja museoissa on yksi ikuisen kaupungin tunnusmerkeistä.

Mikä on tämän veistoksen merkitys?

Teos kuvaa nuorta, intohimoisesta rakkaudesta hullua Apollonia, joka jahtaa nymfiä Daphnea, joka pakenee tuskissaan ja alkaa muuttua kauniiksi laakeripuuksi vainoajansa hämmästyneen katseen edessä. Suosittelen, että kun katsot veistosta, kävelet sen ympäri, koska perspektiivi muuttuu paljon sijainnista riippuen, ja Daphnen kädet, jotka muuttuvat laakeripuun oksiksi, jättävät sinut suu auki!

...

Varaa opastettu kierros Borghesen galleriaan

2. Proserpinan raiskaus, hänen dramaattisin teoksensa

Veistos Proserpinan raiskaus Proserpinan raiskaus| ©Ana Rey
Veistos Proserpinan raiskaus Proserpinan raiskaus| ©Ana Rey

Jos jatkamme veistosreittiämme Berninin teosten läpi, törmäämme Proserpinan raiskaukseen, taiteelliseen kokonaisuuteen, joka esittää alamaailman jumalan Pluton traagista sieppausta Jupiterin ja Cereksen tyttärestä Proserpinasta. Mikä teki minuun suurimman vaikutuksen? Veistoksessa, joka antaa draaman tunteen, hahmot näyttävät olevan lihaa ja verta.

Vaikka Bernini oli hyvin nuori, vain 23-vuotias, kun hän muovasi veistoksen, siitä on tullut yksi hänen kuuluisimmista teoksistaan ja taiteen ikoni. Se on osa barokkia, jolle on ominaista ylenpalttinen ja liioiteltu, lähes teatraalinen estetiikka.

.

Kuinka pitkä veistos on?

Koripalloilijan korkeutta vastaava**(2,25 metriä**) teos on veistetty Carraran marmorista, jota pidetään maailman arvostetuimpana marmorina sen valkoisuuden ja hienon jauhomaisen ulkonäön vuoksi, joka sopii erinomaisesti ihon jäljittelyyn. Materiaali on peräisin Toscanasta, ja sitä käyttivät historiallisesti antiikin Rooman rakentajat ja viime aikoina renessanssitaiteilijat.

Varaa opastettu kierros Borghesen galleriaan

3. Berninin inhimillisin Daavid

Berninin Daavid| ©Andy Montgomery
Berninin Daavid| ©Andy Montgomery

Toinen Berninin ihmeistä, jota voit katsella Borghesen galleriassa, on veistos, joka on viimeinen Daavidin esitys, jota olivat kahden edellisen vuosisadan aikana käsitelleet taiteen suurmiehet, kuten Donatello ja Michelangelo.

Teos esittää erityisesti tulevaa kuningasta Daavidia, yhtä Vanhan testamentin hahmoista, joka pystyy kukistamaan jättiläisen Goljatin heittämällä kiven ja suurella vaivalla. Ensimmäistä kertaa teos esittää hänet ihmisenä hyveineen ja vikoineen, ei niinkään voittoisana sankarina.

.

Bernini, aikaansa edellä

Bernini oli ihmelapsi, joka pystyi jo varhain luomaan suuria veistoksia, mutta myös aikansa edelläkävijä, ja hän esitteli tällä veistoksella urheilun ja nuorten kreikkalaisten urheilijoiden teeman. Ja hyvin selkeä viesti: uhrautumalla ja ponnistelemalla voit saavuttaa mitä tahansa, mitä haluat.

Tiesitkö, että...?

Daavidin veistos on takapuolelta keskeneräinen. Kyse ei ole siitä, että Bernini olisi ollut laiska ja jättänyt sen puolivalmiiksi, vaan se oli tarkoitettu ripustettavaksi seinälle ja nähtäväksi vain edestäpäin.

4. Upea Venus Victrix

Venus Victrix| ©pom-angers
Venus Victrix| ©pom-angers

Me kaikki tunnemme Napoleon Bonaparten, yhden Euroopan historian merkittävimmistä henkilöistä, mutta kuka oli hänen sisarensa Pauline? Jos haluat antaa hänelle kasvot, seuraa kierrosta Borghesen galleriassa, jossa nuori Pauline Bonaparte on muuttunut säteileväksi jumalattareksi Venukseksi mytologisoidun muotokuvan kautta, joka muistuttaa Goyan "Alastonta Maijaa", mutta veistosversiona.

Mikä tässä teoksessa on niin erityistä? Yllättävää tässä teoksessa on se, että saadakseen sen Pauline Bonaparte poseerasi kuin Jumala toi hänet maailmaan italialaisen uusklassisen kuvanveistäjän Antonio Canovan mestariteosta varten.

Veistos saapui puutarhaan vuonna 1838 ja aiheutti legendan mukaan niin suuren kohun, että alastoman tytön, aikansa kauneimpiin ja moderneimpiin naisiin kuuluneen patsaan katsomista varten muodostui yöaikaan jonoja.

Varaa yksityisvierailu Borghesen galleriaan

5. Nukkuva hermafrodiitti 2. vuosisadalta

Nukkuva hermafrodiitti| ©Rodney
Nukkuva hermafrodiitti| ©Rodney

Jos luulit, että Bonaparten sisaren inspiroiman kauniin Venuksen jälkeen olisit nähnyt kaiken, olet pahasti väärässä. Borghesen galleriassa katselemme toista upeaa jumalatarta, joka makaa täysin alasti ja jolla on yllätys... Hänellä on penis! Aivan kuten luit.

Kyseessä on Nukkuva hermafrodiitti, veistos, joka on peräisin 2. vuosisadalta ja löydetty Roomasta vuonna 1609. Vuonna 1620 räikeä taiteilija Bernini muutti alkuperäisen marmorituen patjaksi, jolla hahmo lepää rauhallisesti. Se on niin eläväinen, että sen päällä tekisi mieli maata!

Minulla on kuitenkin huonoja uutisia: Borghesen galleriassa oleva veistos on kopio siitä, jonka olen selittänyt teille. Myös se on tehty 2. vuosisadalla, ja Andrea Bergondi restauroi sen 13. vuosisadalla, ja hän jäljitteli Berninin mallia luomalla myös patjan. Tästä mestariteoksesta on lähes 20 versiota ympäri maailmaa!

Katsele salin upeita kattoja

Kun olet ihaillut veistosta, katso ylöspäin (kuten laulussa) ja mieti upeita kattomaalauksia, jotka kuvaavat myyttiä Hermafroditesta, Hermeksen ja Afroditen pojasta. Ovidiuksen "Metamorphoses"-teoksessa olevan runollisen kertomuksen mukaan nuoren miehen kaksoissukupuolisuus (mies ja nainen) määräytyi hänen pakkoliitostaan nymfi Salmakiksen kanssa.

Varaa opastettu kierros Borghesen galleriaan

6. Kardinaali Scipione Borghesen rintakuva

Kardinaali Scipione Borghesen rintakuva| ©Sailko
Kardinaali Scipione Borghesen rintakuva| ©Sailko

Villa Borghesessa, joka on muuten sydämen muotoinen, on upeita suihkulähteitä, lampia ja siltoja. Mutta kuka on tämän ihmeen luoja? Kardinaali Scipione Borghese, paavi Paavali V:n veljenpoika ja sihteeri, josta tuli valtavan omaisuutensa ansiosta taidemesenaatti.

Sen lisäksi, että hän oli näiden kauniiden puutarhojen perustaja, hän löysi Berninin, joka tilasi mainitsemani veistokset. Niiden joukossa on hyvin erityinen: hänen oma rintakuvansa. Se on hyvin erikoinen, sillä toisin kuin muut veistokset, tämä veistos näyttää puhuvan. Kiinnittäkää huomiota sen suuhun!

Täydellinen perfektionisti

56-vuotiaana kardinaali Scipione Borghese tilasi rintakuvan nuorelta Berniniltä, jota hän piti uutena Michelangelona. Filippo Baldinucci (1682) kertoo, että kun työ oli valmis, kuvanveistäjä huomasi, että graniittilohkareeseen oli syntynyt virhe, joka aiheutti halkeaman, joka näkyy yhä kardinaalin päähän. Korjatakseen sen taiteilija teki rintakuvasta kopion viidessätoista yössä. Anekdootti, joka kuvaa Berninin virtuositeettia ja suuria lahjoja.

.

7. Goethen, saksalaisen Shakespearen, patsas

Goethen patsas| ©Frank P
Goethen patsas| ©Frank P

Jos olet romanttisen Rooman vannoutunut ystävä, suosittelen tutustumaan Villa Borghesen puutarhaan huolellisesti, sillä se on täynnä eräitä Roomasta löytyviä piilotettuja aarteita. Niiden joukossa on muun muassa kirjailija, näytelmäkirjailija ja runoilija Johann Wolfgang von Goethelle, yhdelle modernin kirjallisuuden merkittävimmistä hahmoista, omistettu muistomerkki (Carraran marmorista).

.

Puutarhojen ensimmäinen kirjailija

Tämä veistos on erittäin symbolinen, koska se oli ensimmäinen puistoon asennettu kunnianosoitus kirjailijalle, jolla oli tässä tapauksessa vahva yhteys kaupunkiin. Runoilija rakastui ikuiseen kaupunkiin, jolle hän omisti kauniita sanoja: "Verrattaessa mielentilaani Roomassa ollessani en ole koskaan sen jälkeen ollut onnellisempi". Voitko samaistua?

Goethe-monumentti, joka on peräti 8 metriä pitkä, oli lahja Italialle Saksan keisari Vilhelm II:lta. Se valettiin Berliinissä Valentino Casalin ateljeessa ja asennettiin puutarhaan vuonna 1904 kuningas Vittorio Emanuele III:n läsnäollessa.

8. Seikkailunhaluisen ja eksentrisen lordi Byronin patsas

Lordi Byronin patsas| ©Sonse
Lordi Byronin patsas| ©Sonse

Jos Audrey Hepburnilta kesti vain 24 tuntia rakastua ikuiseen kaupunkiin ja tietenkin sen käsintehtyihin jäätelöihin, englantilaiselta runoilijalta Lord Byronilta kesti muutama tunti enemmän, 22 päivää, niin kauan hän asui Rooman Piazza Spagnalla. Se riitti hänen lumoutumiseensa.

Villa Borghesen lordi Byronin patsas pystytettiin vuonna 1959. Se on kopio Roomassa tehdystä veistoksesta, jonka kirjailija itse tilasi vuonna 1831 Bertel Thorwaldsenilta ja joka nyt lepää Trinity Collegen kirjastossa Cambridgessa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

Veistos tilauksesta ja vähän liian iloinen

Se oli lordi Byron itse, joka Italian pääkaupungissa oleskellessaan meni viittamaisesti kuvanveistäjä Thorvaldsenin työpajaan teettääkseen rintakuvan mittojen mukaan.

Tätä varten kirjailija otti romaaniensa sankarihahmojen poseerauksen, johon taiteilija vastasi: "Ettekö istuisi mieluummin mukavammin?". Teidän ei tarvitse ottaa tuota ilmettä. -Se on minun", runoilija vastasi. Lopulta, viimeisteltyään vartalon, litteroija pettyi: "Se ei näytä minulta. Minulla on erittäin onneton ilme."

.

9. Gian Lorenzo Berninin La Verità

La Verità -patsas| ©Ana Rey
La Verità -patsas| ©Ana Rey

Bernini on Borghesen gallerian suuri kuvanveistäjä, ja mainitsemieni neljän mestariteoksen lisäksi kannattaa pysähtyä ihailemaan muitakin, kuten La Veritàa ja paavi Paa vali V:n r intakuvaa.

Miksi La Verità -teos on niin tärkeä? Koska se syntyi Berninin uran hyvin vaikeana ajanjaksona, joka päättyi siihen, että yksi hänen Pietarinkirkkoon suunnittelemistaan kellotorneista purettiin. Totuuden veistos on kuvattu hymyilevänä, alastomana tyttönä, joka istuu kalliolla, pitää oikeassa kädessään aurinkoa ja lepuuttaa vasenta jalkaansa maapallolla.

Teos on osa veistosryhmää, joka edustaisi ajan paljastaman totuuden allegoriaa, joka ei koskaan valmistunut. Kun taiteilija kuoli, hänen perillisensä myivät suuren marmoriveistoksen.

.

10. Merihevoslähde

Merihevosien suihkulähde Villa Borghesessa.| ©Cidadania en Italia
Merihevosien suihkulähde Villa Borghesessa.| ©Cidadania en Italia

Jotkut Villa Borghesen upeimmista veistoksista on asennettu ympäri puutarhaa hajallaan oleviin suihkulähteisiin. Erityisesti keskellä pientä aukiota, jossa neljä puiden reunustamaa kujaa risteää, on Merihevoset-suihkulähde, joka on yksi suosikeistani eleganssinsa ja omaperäisyytensä vuoksi. Suosittelen etsimään sitä!

Suihkulähde rakennettiin vuosina 1790-1791 korvaamaan edellinen suihkulähde, Fontana del Mascherone, joka tuhoutui puiston muutostöiden yhteydessä. Suihkulähteen sisällä on veistos neljästä merihevosesta, jotka pitävät suihkulähdettä pystyssä päänsä avulla ja joiden vartalot ovat kalanmuotoisia. Vaikuttavaa!

Varaa opastettu kierros Borghesen galleriaan