Evästeet auttavat meitä tarjoamaan palveluitamme. Käyttämällä verkkosivustoamme suostut käyttämään evästeitä. Tietoa meistä.

13 parasta maalausta Prado-museossa

Prado-museo on yksi maailman täydellisimmistä ja tärkeimmistä taidegallerioista. Ota selvää, mitkä ovat sen parhaat teokset niiden tuhansien teosten joukosta, jotka kuuluvat sen kokoelmaan.

Carlos Bleda

Carlos Bleda

6 minuuttia luettu

13 parasta maalausta Prado-museossa

Pradon museon teoksia | ©Angel de los Rios

Prado-museo on Reina Sofían, Thyssenin ja tämän artikkelin aiheena olevan museon muodostaman taidekolmion keihäänkärki. Kaikista Madridin nähtävyyksistä ja aktiviteeteista vierailun tässä historiallisessa museossa pitäisi olla etusijalla kaikille Espanjan pääkaupungissa vieraileville.

Vaikka museon kokoelma ei ole kaikkein laajin, sillä siinä on noin 8000 taideteosta, joista vain 1713 on esillä, historiallinen arvo ja monipuolisuus tekevät siitä yhden maailman tärkeimmistä maalaustaidekokoelmista. Pradossa on kuuluisien taiteilijoiden, kuten Goyan, Velázquezin, Rubensin ja Boschin, koti.

Sen gallerioissa voi hukata koko päivän, mutta koska se ei aina ole mahdollista, on parasta tietää etukäteen, mitkä ovat sen tärkeimmät teokset, ja siksi jaan kanssasi nämä luettelot tärkeimmistä maalauksista, jotka sinun on nähtävä Prado-museossa.

1. Saturnus syö poikaansa, Goya

Goyan Saturnus ahmii poikaansa.| ©Normann
Goyan Saturnus ahmii poikaansa.| ©Normann

Aloitamme katsauksemme Pradon tärkeimpiin teoksiin yhdellä sen tärkeimmistä taiteilijoista, Francisco de Goyalla, ja yhdellä hänen vaikuttavimmista teoksistaan. Saturnus syömässä poikaansa kuuluu 14 teoksen kokoelmaan, joka tunnetaan nimellä mustat maalaukset niiden tummien värien ja synkkien aiheiden vuoksi.

Nämä piirteet ovat yhteisiä tälle erityisen synkälle maalaukselle, joka kuvaa jumala Kronosta eli Saturnusta syömässä yhtä pojistaan pelosta, että hänet jonain päivänä syrjäytettäisiin.

Maalaus, joka hämmästyttää jumalan katseen aiheuttamalla kauhulla, veren korostuneisuudella ja julmuudella sekä Goyan käyttämien värien kontrastilla.

  • Tekijä: Francisco de Goya.
  • Päivämäärä: 1820.
  • Sijainti: Pradon huone 067.

Varaa liput Prado-museoon

2. Goyan alaston Maja, Goya

Alaston Maja, Goya| ©WikiArt
Alaston Maja, Goya| ©WikiArt

Siirrymme poikaansa ahmivan Saturnuksen maalauksen kauhusta Goyan Alaston Maja -teoksen eroottisuuteen.

Maalauksen tilasi Manuel Godoy, kuningas Kaarle IV:n pääministeri, joka piti erityisesti eroottisesta taiteesta. Goya valittiin, sillä hän oli tuohon aikaan johtava maalari aatelisten keskuudessa ja yksi Euroopan parhaista.

Goya kuvasi alastomana makaavan nuoren naisen kuin Venus, mutta erehtymättöminä merkkeinä siitä, että malli oli ihminen. Tästä syystä ja hänen alastomuutensa tiettyjen yksityiskohtien vuoksi maalausta pidetään yhtenä ensimmäisistä mytologian ulkopuolisen naisen täydellisistä alastonkuvista maalaustaiteessa.

Godoy tilasi myös toisen samantyyppisen maalauksen, jossa nainen oli kuitenkin pukeutunut, jotta hän voisi nämä kaksi maalausta päällekkäin asettamalla simuloida alastonkuvaa. Maalauksen suuri tuntemattomuus on majan henkilöllisyys, jonka Goya piti nimettömänä.

  • Tekijä: Francisco de Goya.
  • Päivämäärä: 1795
  • Sijainti: Pradon huone 038.

Varaa liput Prado-museoon

3. Goyan kirjoittama Madridin 3. toukokuuta tapahtuva ampumaväki

Goyan toukokuun 3. päivänä Madridissa toteuttama ampumarykmentti.| ©birkoff3
Goyan toukokuun 3. päivänä Madridissa toteuttama ampumarykmentti.| ©birkoff3

Napoleon hallitsi Eurooppaa Goyan aikaan, ja kun hän käytti hyväkseen Espanjan kautta kulkemaansa reittiä valloittaakseen Portugalin, hän päätti valloittaa maan ja kruunata veljensä Joseph Bonaparten Espanjan kuninkaaksi. Toukokuun 2. päivänä 1808 Espanjassa nousi kansannousu, ja 3. toukokuuta Ranskan armeija kosti sen ampumalla tuhansia ihmisiä.

Tätä Goya kuvasi yhdessä suurimmista teoksistaan. Maalausta Toukokuun 3. päivän ampumaväki pidetään ensimmäisenä suurena nykyajan teoksena, sillä sillä ei ole vastaavia edeltäjiä ja se antoi tilaa tyyleille, kuten romantiikalle.

Maalaus Toukokuun 3. päivän ampumaosasto inspiroi taiteilijoita, kuten Picassoa, joka käytti tätä teosta pohjana kuuluisalle Guernicalleen.

  • Tekijä: Francisco de Goya
  • Päiväys: 1814
  • Sijainti: Pradon huone 064.

Varaa vierailu Prado-museoon

4. Las Meninas, Diego Velázquezin kirjoittama teos

Diego Velázquezin Las meninas, Las meninas| ©Diego Velázquez
Diego Velázquezin Las meninas, Las meninas| ©Diego Velázquez

Velázquezin Las Meninas on luultavasti Prado-museon edustavin ja kuuluisin maalaus.

Se on yksi sevillalaisen taidemaalarin suurimmista, yli 3 metriä leveistä ja lähes 3 metriä korkeista kankaista ja hänen mestariteoksensa. Maalauksen päälle on vuodatettu mustejoet sitä ympäröivien salaisuuksien ja sen sommittelun omaperäisyyden vuoksi.

Maalauksessa on jopa 11 hahmoa, kuten Meninat, Filip IV:n ja Itävallan Marian tyttäret, jotka esiintyvät maalauksessa myös toisen maalauksen sisällä, ja jopa Velázquez itse. Taiteilija kuvaa itseään etualalla ikään kuin kyseessä olisi historian ensimmäinen selfie.

Tasojen monimutkaisuus, tapa, jolla hän kuvaa eri hahmoja, ja loputon määrä muita yksityiskohtia tekevät Las Meninas -maalauksesta mestariteoksen, jonka vuoksi kannattaa maksaa sisäänpääsymaksu Prado-museoon.

  • Tekijä: Diego Velázquez.
  • Päiväys: 1656.
  • Paikka: Pradon huone 012.

Varaa liput Prado-museoon

5. Ristiinnaulitseminen, tekijä Juan de Flandes

Juan de Flandesin Ristiinnaulitseminen.| ©Juan de Flandes
Juan de Flandesin Ristiinnaulitseminen.| ©Juan de Flandes

Ristiinnaulitseminen-taulua pidetään espanjalais-flamettilaisen maalaustaiteen mestariteoksena. Piispa Juan Rodríguez de Fonseca tilasi sen Juan de Flandesilta, joka maalasi sen osaksi Palencian katedraalin pääalttaritaulua.

Teos oli osa alttaritaulua yhdessä saman taiteilijan 10 muun maalauksen kanssa, mutta taiteilija ei ehtinyt nähdä niiden asentamista katedraaliin ennen kuolemaansa. Ristiinnaulitsemista pidetään kuitenkin näistä kymmenestä maalauksesta parhaana kohtauksen laadun ja yksityiskohtaisuuden vuoksi.

  • Tekijä: Juan de Flandes.
  • Päivämäärä: 1509.
  • Sijainti: Pradon huone 057.

Varaa liput Prado-museoon

6. Rubensin 3 armolasta

Rubensin 3 armolasta| ©Jim Anzalone
Rubensin 3 armolasta| ©Jim Anzalone

Kolme armoa -maalauksessa Zeuksen tyttäret Aglaya, Thalia ja Euphrosyne ovat alasti toisiaan syleilemässä. Kohtaus on ilmeisen aistillinen ja 1700-luvun kauneuskanonin mukainen.

Näiden kolmen jumalattaren uudenlainen kuvaustapa teki tästä Rubensin maalauksesta yhden hänen hienoimmista teoksistaan, jopa niin, että kuningas Filip IV otti sen itselleen, vaikka taiteilija maalasi sen omiin asuntoihinsa.

  • Tekijä: Peter Paul Rubens.
  • Päiväys: 1635
  • Paikka: Pradon huone 029.

Varaa vierailu Prado-museoon

7. Laskeutuminen ristiltä, Rogier Van der Weyden

Ristiltä laskeutuminen, Rogier Van der Weyden.| ©Angel de los Rios
Ristiltä laskeutuminen, Rogier Van der Weyden.| ©Angel de los Rios

Rogier Van der Weydenin mestariteos on erikoinen triptyykki, jossa on suorakulmainen muoto ja keskellä ulkonema ristiä varten, ja se on maalattu aikakaudelleen erinomaisen mestarillisesti. Värit ja maalarin hieno tekniikka yllättävät, vaikka kyseessä on 1400-luvun alkupuolelta peräisin oleva teos.

Ristiltä laskeutuminen on kuriositeettina Pradossa, koska kuningas Filip II oli ihastunut siihen ja toi sen laivalla Espanjaan. Laiva haaksirikkoutui, mutta hyvän pakkauksen ansiosta teos säilyi koskemattomana.

  • Tekijä: Rogier Van der Weyden
  • Päivämäärä: 1443
  • Sijainti: Pradon huone 058.

8. Boschin Triptyykki maanpäällisten ilojen puutarhasta

Hieronymus Boschin Triptyykki maanpäällisten ilojen puutarhasta.| ©Carlos Reusser
Hieronymus Boschin Triptyykki maanpäällisten ilojen puutarhasta.| ©Carlos Reusser

Hieronymus Boschin mestariteos, joka tunnetaan nimellä Maanpäällisten ilojen puutarha, on kuuluisa triptyykki, joka kuvaa erilaisia kohtauksia luomisesta ihmiskunnan mahdolliseen kohtaloon. Kun triptyykki on suljettu, voidaan nähdä luomiskohtaus, ja kun se avataan, teos jakautuu kolmeen osaan.

Kaksi ensimmäistä, vasemmalla oleva ja keskimmäinen osa, kuvaavat paratiisia ja Aatamin ja Eevan syntiä, ja oikealla oleva kohtaus symboloi helvettiä, johon synti johtaa.

Maalauksen syvällinen ikonografia, tekniikka ja värit sekä teoksen monimutkaisuus ovat tehneet siitä yhden Prado-museon tärkeimmistä nähtävyyksistä.

  • Tekijä: El Bosco
  • Päiväys: 1500
  • Sijainti: Prado-museon huone 056 A.

Varaa vierailu Prado-museoon

9. Fra Angelicon teos "Marian ilmestys

Fra Angelicon teos
Fra Angelicon teos "Marian ilmestys| ©Jim Anzalone

Fra Angelicon alkuperäinen nimi oli Guido di Piero, ja hän oli Firenzessä asunut renessanssimaalari. Hänet vihittiin papiksi, hän muutti nimensä ja alkoi maalata, ja Marian ilmestys on yksi hänen varhaisimmista ja kiistellyimmistä teoksistaan.

Fra Angelicon kuvaus Marian ilmestyksestä oli epätavallinen ja herätti aikanaan paljon kiistelyä. Vasta kuoleman jälkeen hänen teoksensa tunnustettiin aikaansa edellä olevaksi näkemykseksi ja hänen parhaaksi teoksekseen.

  • Tekijä: Guido di Piero
  • Päiväys: 1426
  • Sijainti: Prado-museon huone 056B.

Varaa vierailu Prado-museoon

10. Diego Velázquezin Bredan antautuminen.

Diego Velázquezin Bredan antautuminen.| ©FeelM
Diego Velázquezin Bredan antautuminen.| ©FeelM

Tämän mestari Velázquezin maalauksen ymmärtämiseksi on ymmärrettävä sen historiallinen konteksti. Alankomaat oli 1500-luvun lopulla uppoutunut niin sanottuun kahdeksankymmenvuotiseen sotaan, jossa se halusi itsenäistyä Espanjasta. Bredan kaupunki kuului Alankomaihin, kunnes kuningas Filip IV päätti ottaa sen takaisin.

Kohtaus kuvaa hetkeä, jolloin aateliset luovuttivat valloituksen jälkeen suvereniteetin espanjalaisille. Kuningas Filip IV halusi ikuistaa tämän hetken, joten hän tilasi Velázquezilta Bredan antautuminen -maalauksen suuressa mittakaavassa Buen Retiro -palatsiin.

  • Tekijä: Diego Velázquez
  • Päivämäärä: 1635
  • Paikka: Pradon huone 009A.

11. Dürerin omakuva

Dürerin omakuva| ©Alberto Durero
Dürerin omakuva| ©Alberto Durero

Dürer oli taidemaalari, joka piti itseään suuressa arvossa. Niin paljon, että hän käytti itseään mallina kuvatessaan Jeesusta Kristusta. Tämän itsetuntonsa vuoksi hän esitteli itseään ajan parhailla vaatteilla ja hyvin mairittelevilla väreillä. Hän pyrki niin paljon täydellisyyteen, että jopa ikkunasta näkyvä maisema oli saanut inspiraationsa kauniista Italiasta, kun hän oli Saksassa.

Tekijän egon lisäksi Dürerin omakuva on maalattu huomattavalla tekniikalla, joka rohkaisi häntä käsityötaidossaan. Käsityötaitoa, jota ei muuten pidetty aatelisen käsityönä ja joka on ristiriidassa Dürerin itsensä maalaustavan kanssa.

  • Tekijä: Albrecht Dürer
  • Päiväys: 1498
  • Paikka: Huone 055B

12. Rafaelin kardinaali

Rafaelin kardinaali| ©Daniel Lobo
Rafaelin kardinaali| ©Daniel Lobo

Kardinaalin muotokuva jäi aluksi huomaamatta, kunnes selvisi, että sen tekijä oli Rafael, yksi Italian renessanssin suurimmista ja merkittävimmistä taiteilijoista taidehistoriassa.

Rafaelin moitteettoman tekniikan lisäksi teos herätti monien kiinnostuksen monitulkintaisuutensa vuoksi, sillä muotokuva voidaan lukea useiden aikakauden kardinaalien nimiin.

Ei tiedetä varmasti, kuka kardinaali poseerasi italialaiselle taiteilijalle, vaikka on olemassa luettelo kahdesta tai kolmesta todennäköisestä nimestä. Muotokuvan perspektiivi muistuttaa hyvin paljon Leonardo Da Vincin Giocondaa, joka on esillä Pariisin Louvren museossa.

  • Tekijä: Rafael
  • Päivämäärä: 1511
  • Sijainti: Pradon huone 049.

Varaa vierailu Prado-museoon

13. El Grecon "Ritari käsi rinnalla"

Ritari, jolla on käsi rintakehällä, El Greco.| ©losmininos
Ritari, jolla on käsi rintakehällä, El Greco.| ©losmininos

El Greco on toinen Pradon kokoelman tähtitaiteilijoista. Museossa on useita hänen teoksiaan, mutta Ritari, jolla on käsi rinnassaan on erityisen huomionarvoinen. Teos kuvaa noin 30-vuotiasta herrasmiestä tyypillisessä 1500-luvun vaatetuksessa.

Kaikista taiteilijan maalaamista ja Pradossa esillä olevista muotokuvista tämä oli yksi ensimmäisistä museoon päätyneistä ja yksi merkittävimmistä, koska siinä on mukana miekan kaltainen elementti, jota harvoin näkee tämäntyyppisissä muotokuvissa.

Miekka ja ritarin juhlallinen ele tekivätkin tästä muotokuvasta kuuluisan Toledossa kuolleen taidemaalarin teosten joukossa.

  • Tekijä: El Greco
  • Päiväys: 1580
  • Paikka: Huone 009B

Varaa vierailu Prado-museoon