10 Parasta Taideteosta Rooman Capitoliumin Museoissa

Jos olet intohimoinen taiteen ja historian ystävä, et voi jättää väliin Roomassa sijaitsevia Capitoliumin museoita. Maailman vanhimman museon kokoelmat saavat sinut ihastumaan. Oletko valmis?
10 Parasta Taideteosta Rooman Capitoliumin Museoissa

Lisää aiheesta: 10 Parasta Taideteosta Rooman Capitoliumin Museoissa

Siitä lähtien, kun paavi Sixtus IV lahjoitti joukon pronssiveistoksia Rooman Capitolium-museoille 1400-luvulla, niiden kokoelma on kasvanut jatkuvasti, ja niistä on tullut kaupungin tärkein kunnallinen museo ja pakollinen vierailukohde Italian pääkaupungissa.

Museon seinien sisällä on paljon nähtävää. Aitoja taideaarteita eri aikakausilta, joista annan sinulle pienen esikatsauksen tässä viestissä, jotta voit hahmottaa, mitä voit löytää paikan päällä. Älä unohda tarkistaa Kapitoliumin museoiden pääsylipun hintoja ja aukioloaikoja, jotta voit valmistautua vierailuusi yksityiskohtaisesti.

1. Kapitoliumin susi

Kapitoliumin susi -patsas| ©Daniel Kelly
Kapitoliumin susi -patsas| ©Daniel Kelly

Kapitoliumin museon Loba-salin keskellä on Capitoliumin suden patsas, Rooman symboli.

Legendan mukaan tämä susi löysi Tiber-joen vesistä, lähellä Palatino-kukkulaa, kaksoset Romulus ja Remus, joita se hoiti ja imetti kuin omia lapsiaan. Molemmat olivat myöhemmin kaupungin perustajia, vaikka monet teoriat väittävät, että tämä myytti on vain roomalaisten keksintö, jolla he halusivat ympäröidä keisarillisen kaupungin syntymän eeppisyydellä ja kunnialla.

Capitolina-suden patsas on peräisin 1000- tai 1100-luvulta ja se on valmistettu pronssista. Sen uskotaan olevan kopio etruskien patsaasta, jolla oli pyhä merkitys antiikin Roomassa. Kaksi pientä hahmoa, Romulus ja Remus, jotka seuraavat Luperca-patsasta, lisättiin kokonaisuuteen myöhemmin, 1400-luvun lopulla.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Campidoglio-aukiolla (jonka näköalapaikalta on yksi Rooman parhaista näkymistä) on Capitolian susi -patsaan replica, joka myös herättää paljon huomiota. Älä unohda ottaa siitä valokuvaa!

Varaa liput Capitolinin museoihin

2. Marco Aureliuksen ratsastajapatsas

Marco Aureliuksen ratsastajapatsas| ©Tyler Bell
Marco Aureliuksen ratsastajapatsas| ©Tyler Bell

Rooman valtakunnan aikana ratsastajapatsaita oli kaupungissa runsaasti, mutta Marco Aureliuksen patsas on erityinen, koska se on ainoa antiikin ratsastajapatsas, joka on säilynyt keskiajalta. Tänä aikana suurin osa näistä taideteoksista sulatettiin, jotta niiden pronssista voitiin lyödä kolikoita.

Marco Aureliuksen ratsastajapatsas on säilynyt nykypäivään asti, koska se sekoitettiin keisari Konstantinus I:een, joka Milanon ediktillä lopetti kristittyjen vainon ja antoi heille uskonnonvapauden imperiumissa.

Patsas sijaitsee nykyään Konservatorion palatsissa Capitolinin museoissa, ja sen alkuperäisestä sijainnista käydään jonkin verran keskustelua. Todennäköisin sijainti näyttää olevan Rooman foorumi tai Piazza Colonna (jossa Antoninuksen pylväs sijaitsi) eikä lähellä San Giovanni in Lateranon basilikaa, jossa keskiaikaiset lähteet 900-luvulta lähtien sen sijainnin todistavat.

Voit nähdä kopion tästä 200-luvulta peräisin olevasta pronssipatsaasta Piazza del Campidogliossa, jonne Michelangelo sijoitti alkuperäisen patsaan 1500-luvulla.

Varaa liput Capitolinin museoihin

3. Kuoleva galatalainen

Kuoleva galatalainen| ©Javier Valero Iglesias
Kuoleva galatalainen| ©Javier Valero Iglesias

Edellä mainittujen patsaiden ohella Kuoleva galatalainen on yksi Kapitoliumin museoiden suosituimmista patsaista, sillä se kuvaa erittäin realistisesti Pergamonin kuningas Attalos I:n taistelussa voittaman gallialaisen tuskaa, joka taistelee kuolemaa vastaan ja kieltäytyy alistumasta kohtaloonsa.

Tämän teoksen uskotaan olevan roomalainen marmorikopio aikaisemmasta hellenistisestä pronssiveistoksesta, joka kuuluu Pergamonin koulukuntaan, joka tapasi syventyä patoksen ilmaisemiseen. Sen taiteellinen laatu teki siitä yhden antiikin aikojen teoksista, joita eurooppalaiset Grand Tour -matkailijat ihailivat eniten.

Näyttää siltä, että kuolevan galatalaisen patsas löydettiin Villa Ludovisin kaivauksissa 1600-luvun alussa yhdessä itsemurhan tekevän galatalaisen patsaan kanssa (esillä Palazzo Altempsissa Rooman kansallismuseossa), sillä molemmat olivat osa neljän hahmon veistosryhmää.

Varaa liput Capitolinin museoihin

4. Kapitoliumin Venus

Venus Capitolina -patsas| ©Ana Rey
Venus Capitolina -patsas| ©Ana Rey

Kapitolin Venus on toinen Kapitoliumin museoiden suosituimmista patsaista. Se sijaitsee niin sanotussa Venus-kabinetissa, Campidoglio-palatsin alakerrassa.

Tämä veistos on Praksiteleen 400-luvulla eKr. luoman hellenistisen veistoksen replica. Se löydettiin 1600-luvulla San Vitalin basilikan läheltä, ja paavi Benedictus XIV osti sen Stazi-perheeltä lahjoittaakseen sen Capitolium-museoille.

Se esittää jumalatar Venusta, joka nousee alastomana kylvystä, mietiskelevässä asennossa, ja siitä on tehty lukuisia kopioita, jotka tunnetaan nimellä ”Venus Capitolinas”.

5. Konstantinuksen kolossaalisen patsaan pää

Jättiläispatsaiden jäännökset| ©Sakena
Jättiläispatsaiden jäännökset| ©Sakena

Samassa salissa Konservatorion palatsissa, jossa sijaitsee Marcus Aureliuksen ratsastajapatsas, voit myös ihailla Konstantinuksen kolossaalisen patsaan päätä, joka oli osa keisarin istuvaa patsasta, joka on peräisin 3. vuosisadalta jKr. Patsaan muut osat ovat säilyneet, ja voit nähdä ne myös vierailulla Kapitoliumin museoissa.

Konstantinuksen kolossaalisen patsaan jäännökset löydettiin Majencio-basilikasta Rooman foorumilta 1400-luvulla.

6. Espinario

Espinario-patsas| ©Javier Valero Iglesias
Espinario-patsas| ©Javier Valero Iglesias

Tämä pronssiveistos on peräisin 1. vuosisadalta eKr. Se on yksi Kapitoliumin museoiden suosituimmista teoksista sen ainutlaatuisen asennon ja harvinaisen aiheen vuoksi. Itse asiassa renessanssin aikana se tuli erittäin arvostetuksi ja siitä tehtiin useita kopioita, kuten ne, jotka ovat esillä Pariisin Louvren museossa tai Moskovan Pushkin-museossa.

Espinario kuvaa istuvaa poikaa, joka tarkastelee vasemman jalkansa pohjaa poistaakseen siihen juuttuneen piikin.

7. Medusan rintakuva

Medusan rintakuva| ©Ana Rey
Medusan rintakuva| ©Ana Rey

Kreikkalaisessa mytologiassa Medusa oli nainen, jonka hiukset olivat käärmeitä ja jolla oli voima muuttaa kiveksi jokainen, joka uskalsi katsoa häntä silmiin.

Tämä rintakuva on Gian Lorenzo Berninin 1600-luvulla tekemä teos, joka kuvaa metamorfoosin tarkkaa hetkeä. Taiteilijan tarkoituksena oli tällä veistoksella osoittaa veistäjän taitoa ja samalla leikkiä katsojan kanssa, jonka hän voi "kivettyä" kuten Medusa, kun tämä ihailee hänen veistotaitojaan.

Tämä taideteos on esillä Konservatorion palatsissa Capitolinin museoissa.

8. Marforio

Marforio Capitolinin museoissa| ©Ana Rey
Marforio Capitolinin museoissa| ©Ana Rey

Toinen Kapitoliumin museoiden kuuluisimmista taideteoksista on Marforio, valtava marmoriveistos, joka on peräisin 1. vuosisadalta jKr. ja joka alun perin koristi roomalaista suihkulähdettä Flavius-dynastian ajalta.

Se esittää meren tai joen personifikaatiota ja löydettiin 1500-luvulla Augustuksen foorumilta, Marte Ultorin temppelin vierestä. Nykyään se on esillä Uuden palatsin pihalla.

9. Kyyhkysten mosaiikki

Maalaus Kyyhkysten mosaiikki| ©Andrés Campillo Castejón
Maalaus Kyyhkysten mosaiikki| ©Andrés Campillo Castejón

Tämä upea 200-luvulta peräisin oleva mosaiikki löydettiin Villa Adrianasta Tivolista 1700-luvulla, ja sen uskotaan olevan hellenistinen kopio teoksesta, jonka Soso Pergamonilainen teki koristamaan Pergamonin kuninkaan Eumenes II:n palatsia.

Kyyhkysten mosaiikki on erinomainen esimerkki mosaiikkitekniikan taituruudesta Roomassa, jossa luotiin erittäin realistisia tehosteita vain lasi- ja marmorilaatoilla.

Voit ihailla tätä teosta Kyyhkysten salissa. Siellä voit myös nähdä muita mielenkiintoisia löytöjä, kuten muita mosaiikkeja, bareljeefikuvioita ja joitakin pronssitauluja, joihin on kaiverrettu lakeja.

10. Caravaggion Buenaventura

Caravaggion maalaus Buonaventura| ©Caravaggio
Caravaggion maalaus Buonaventura| ©Caravaggio

Lopuksi Santa Petronillan salissa voit ihailla maalausta La Buenaventura, joka on yksi Caravaggion ensimmäisistä teoksista ja oli varsin vallankumouksellinen 1500-luvun lopulla, koska se poikkesi tuon ajan hallitsevasta historiallisesta kehyksestä (jossa raamatulliset ja mytologiset aiheet olivat yleisiä) ja keskittyi sen ajan ihmisten jokapäiväiseen elämään.

La Buenaventura kuvaa mustalaisnaista, joka ennustaa tulevaisuutta naiiville nuorelle miehelle ja varastaa samalla tämän sormuksen, kun mies on hämmentynyt naisen hymystä.

Teemaansa lisäksi, joka poikkesi tavanomaisesta, tämä teos aiheutti kohua aikakauden esteetikoiden keskuudessa. Miksi? Katso tytön käsiä, sillä Caravaggio on kuvannut ne likaisina, mikä heijastaa tuon ajan kansanluokan huonoa hygieniaa.

Kuten sanoin, tämä ei miellyttänyt esteettejä, jotka eivät tehneet maalauksissaan minkäänlaisia myönnytyksiä arkielämälle, vaan väittivät, että taiteessa kauneuden tulisi olla etusijalla ja se tulisi nostaa sosiaalisten aiheiden yläpuolelle.

Varaa liput Capitolinin museoihin

Muiden matkaajien arviot

4.7
· 4949 Arvostelut
  • J
    J. U.
    5
    (0 Arvostelut)
    Vierailu oli antoisa, mutta olisi ihanteellista, jos olisi enemmän aikaa tutustua omatoimisesti.
  • X
    X. O.
    4
    (0 Arvostelut)
    Minulla oli mahtava kokemus tutustua museoihin oppaan kanssa, joka oli vain meitä varten, se oli täysin sen arvoista!
  • D
    D. A.
    4
    (0 Arvostelut)
    Oli ihanaa vierailla tässä täynnä historiaa olevassa paikassa Rooman-matkallani; uppouduin todella antiikin taiteeseen. Opas oli erittäin asiantunteva ja teki kierroksesta erittäin miellyttävän.
  • Z
    Z. V.
    4
    (0 Arvostelut)
    Vierailu Capitoliumin museoissa oli paras, en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Ystävällinen opas, kaikki oli täydellistä.
  • F
    F. T.
    4
    (0 Arvostelut)
    Vierailu oli uskomaton, erityisesti historian rikkauden vuoksi, vaikka mielestäni kierros voisi hyötyä siitä, että jokaisessa huoneessa olisi ollut hieman enemmän aikaa, jotta teoksia olisi voitu arvostaa paremmin.