Kuinka käyttää Pariisin metroa
Parhaimmin käytetty kulkuväline Pariisissa on metro. Sen käyttötaito on välttämätöntä, jotta voit nauttia vierailustasi täysillä ja käydä kaikissa kaupungin nähtävyyksissä.

Montmartren katu, Pariisi | ©John Towner
Vaikka kävely on paras tapa tutustua kaupunkiin, Pariisin koko pakottaa toisinaan käyttämään jonkinlaista joukkoliikennettä, jotta voi nauttia kaikesta, mitä Pariisissa on nähtävää. Ranskalaisessa kaupungissa on hyvä kaupunkibussiverkosto, mutta metro on ehdottomasti paras vaihtoehto liikkumiseen kaupungissa.
Pariisin metro on ollut toiminnassa yli 100 vuotta, ja kaupunki on modernisoinut ja laajentanut sitä, kunnes siitä on tullut yksi Euroopan suurimmista maanalaisista liikennejärjestelmistä. Sen hyödyllisyydestä kertoo se, että asemien (yli 200) välinen etäisyys on yleensä alle 500 metriä.
Kuinka Pariisin metro toimii
Ensimmäiseksi on hyvä tietää, että Pariisin metron lippuja voi ostaa:
- Asemien automaateista: nopein vaihtoehto, jossa on ohjeet useilla kielillä, mukaan lukien espanja.
- Lippukassoista: saatavilla joillakin asemilla ja rajoitetuin aukioloajoin.
Päästäksesi sisään sinun on vahvistettava lippu aseman turnstileilla. Pariisin metrossa lippu tarvitaan vain sisäänpääsyyn, ei uloskäyntiin (toisin kuin RER:ssä, jossa lippu tarvitaan molemmissa tilanteissa).
Ovet voivat avautua automaattisesti tai vaatia painikkeen painamista tai kahvan nostamista, riippuen linjasta ja junamallista.
Metron ja RER:n erot
RER on lähijuna, joka yhdistää Pariisin lähikaupunkeihin sekä pääkaupunkiseudulla että sen ulkopuolella. Linjoja on viisi (A, B, C, D ja E), mutta yleensä käytät vierailusi aikana vain kolmea:
- Linja A: yhdistää Pariisin Disneyland Pariisiin ja on yksi nopeimmista tavoista päästä puistoon, jos et ole varannut retkeä pääkaupungista.
- Linja B: vie Orlyn ja Charles de Gaullen lentokentille.
- Linja C: yhdistää Ranskan pääkaupungin Versaillesin palatsiin ja muihin kohteisiin Seine-joen varrella.
Jos vaihdat metron ja RER-junien välillä lipun sisältämän tariffialueen sisällä, voit käyttää lippua molemmissa ilman lisäkustannuksia. Huomaa, että RER-junissa lippu on vahvistettava sekä sisään- että uloskäynnin yhteydessä.
Pariisin metron alueet
Kun katsot ensimmäistä kertaa Pariisin metrokarttaa, huomaat, että alue on jaettu tariffialueisiin. Ne ovat keskittyviä renkaita, jotka kattavat Pariisin ja sen metropolialueen ja vaikuttavat lipun hintaan.
Kun liikut Pariisin metrolla yksittäislippulla (Metro-Tren-RER), hinta on sama koko Île-de-Francen verkostossa: vyöhykkeet eivät enää vaikuta yksittäislippujen hintaan, vaan ne vaikuttavat lähinnä kausilippuihin (Navigo, Paris Visite) ja joihinkin erikoislipuihin, kuten lentokenttälippuihin.
Useimmissa turistimatkoissa liikut pääasiassa Pariisin keskustassa ja satunnaisesti sen ulkopuolella, jos vierailet Disneyland Parisissa (vyöhyke 5), Versaillesissa (vyöhyke 4) tai Charles de Gaulle- ja Orly-lentokentillä (vyöhyke 4). Tämä on tärkeää ottaa huomioon erityisesti valitessasi lippuja.
Pariisin metron hinnat
Useimmat Pariisiin muutamaksi päiväksi saapuvat matkailijat valitsevat yksittäisen metro-juna-RER-lipun, joka on yksinkertaisin tapa maksaa jokainen matka, mutta kannattaa laskea, onko päivä- tai viikkolipusta edullisempaa.
Yksittäinen metro-juna-RER-lippu kelpaa yhteen matkaan, ja sillä voi vaihtaa metroa, RER-junaa ja junia Île-de-Francen alueella, kunhan ei poistu ulos, noin kahden tunnin ajan ensimmäisestä leimauksesta.
- Yksittäisen T+ lipun hinta: 2,50 € (vuoden 2025 hinta, voimassa metrossa, RER-junissa ja junissa Île-de-Francen alueella, lukuun ottamatta matkoja lentokentille).
- Bus-Tram-lipun hinta: 2,00 € (bussit ja raitiovaunut koko Île-de-Francen alueella).
Molemmat lipputyypit voi ostaa ja ladata digitaalisessa muodossa Île-de-France Mobilités -sovelluksen kautta tai kontaktittomilla korteilla, kuten Navigo Easy. Vanhat pahviset T+-liput ovat poistumassa käytöstä, ja niitä hyväksytään vain vuoden 2025 loppuun asti.
Yksittäisellä Metro-Tren-RER-lipulla pääset useimpiin kaupungin nähtävyyksiin, mukaan lukien Pariisin tärkeimmät museot, sekä kaukaisempiin alueisiin, kuten La Défense, Versailles tai Disneyland Paris. Lippu ei kelpaa matkoille Charles de Gaulle- tai Orly-lentokentille, joihin on omat liput tai lisämaksut.
Pariisin metropassit
Jos oleskeletPariisissa pidempään (vähintään 4 päivää) ja aiot käyttää metroa paljon, sinulle kannattaa hankkia jokin lippupaketti. Huomaa, että tämä kuljetus ei enää sisälly Pariisin turistikorttiin, vaikka se on edelleen kiinnostava vierailijoille.
Näillä lippuilla voit käyttää kaikkia Île-de-Francen julkisia liikennevälineitä (metro, RER, bussit, raitiovaunut ja junat) valitsemillasi alueilla. Yleisimmät vaihtoehdot ovat:
- Paris Visite: ostetaan erikseen ja oikeuttaa rajattomiin matkoihin 1, 2, 3 tai 5 peräkkäisenä päivänä. Vuodesta 2025 lähtien se kattaa kaikki alueet 1-5 (koko Île-de-France), mukaan lukien lentokentät, Disneyland Paris ja Versailles, ja sisältää joitakin alennuksia nähtävyyksistä ja aktiviteeteista.
- Navigo Découverte -kortti: tämä kortti tarjoaa rajoittamattomat matkat koko viikon (maanantaista sunnuntaihin) tai koko kuukauden ajan valitsemillasi alueilla. Yleensä viikon kortti kattaa alueet 1–5. Se on ladattava kortti, joka vaatii passikuvan ja alkumaksun fyysisestä kortista.
Pariisin metron aikataulut ja vuoroväli
Ensimmäinen juna jokaisella Pariisin metrolinjalla lähtee yleensä klo 5.30 aamulla, kun taas viimeinen juna lähtee sunnuntaista torstaihin klo 1.15 ja perjantaisin ja lauantaisin klo 2.15 (saapumisaika pääteasemalle).
Voit tunnistaa päivän viimeisen junan etuvalojen vilkkumisesta. Jos myöhästyt junasta, voit käyttää Noctilien -yöbusseja tai taksia liikkumiseen Pariisissa.
Junien tiheys vaihtelee kellonajan ja päivän mukaan:
- Ruuhka-aika: 2–3 minuutin välein.
- Ruuhka-aika: 4–6 minuutin välein.
- Yöt ja varhaiset aamutunnit: noin 10 minuutin välein.
Pariisin metron tärkeimmät linjat
Pariisin metroverkostossa on 16 linjaa (numeroitu 1–14 sekä linjat 3bis ja 7bis), joiden yhteispituus on yli 200 kilometriä. Verkostossa on yli 300 asemaa, joten melkein mistä tahansa kaupungin kohdasta on lyhyt matka metroasemalle.
Jokainen linja on numeroitu ja siihen on liitetty väri, jotta se on helppo tunnistaa kartalta. Jos vierailet kaupungissa tutustuaksesi sen museoihin, monumentteihin tai puutarhoihin, käytät todennäköisesti eniten joitakin keskeisiä linjoja:
- Linja 12: yhdistää Montmartren kaupunginosan ja Sacré-Cœurin basilikan keskustaan. Concorde-asemalta pääset Tulleries-puutarhaan ja muutaman askeleen päässä Louvren ja Orsayn museoon.
- Linja 6: Charles de Gaulle-Étoilesta pääset Champs-Élysées-kadulle ja Riemukaarelle. Trocadéro-pysäkiltä avautuu yksi ikonisimmista näkymistä Eiffel-torniin. Linja kulkee myös Montparnasse-torniin ja Pariisin katakombeihin.
- Linja 1: yhdistää tärkeimmät nähtävyydet, kuten Champs-Élysées, Riemukaari, Concorde, Tullerías ja Louvre. Reitti ulottuu Île de Cité -saarelle, jossa sijaitsevat Notre Damen katedraali ja Conciergerie.
Merkitse nämä asemat muistiin, jotta pääset helpommin määränpäähäsi
Asemien tarkat nimet on tärkeää tietää, jotta vältyt sekaannuksilta ja säästät aikaa. Turisteille hyödyllisimpiä asemia ovat:
- Champ de Mars Tour Eiffel: Marsin kentät ja Eiffel-torni
- Opéra: Garnierin ooppera
- Trocadéro: samanniminen aukio ja Eiffel-torni
- Abbesses: Montmartre
- Louvre–Rivoli: Louvre-museo
- Cité: Notre Damen katedraali
- Saint-Germain-des-Prés: St. Germainin kaupunginosa
Pariisin metroasemat, jotka ovat vierailun arvoisia
Pariisin metro ei ole vain erinomainen kulkuväline, vaan jotkut sen asemista ovat todellisia matkailukohteita. Useat vanhimmat asemat ovat säilyttäneet Hector Guimardin suunnittelemat art nouveau -tyyliset sisäänkäynnit, kun taas modernimmat asemat erottuvat omaperäisyydellään:
- Arts et Métiers -asema (linjat 3 ja 11): kuparilevyillä päällystetty sisustus, joka on saanut inspiraationsa Jules Vernen maailmasta ja taide- ja käsityömuseosta.
- Cluny – La Sorbonne (linja 10): katot on koristeltu Jean Bazainen mosaiikeilla, jotka esittävät historiallisia nimiä ja allekirjoituksia.
- Cité (linja 4): retrotyyliset katuvalot valaisevat yhden verkoston syvimmistä laitureista.
- Louvre–Rivoli (linja 1): vitriinit, joissa on kopioita Louvren museon teoksista.
- Abbesses (linja 12): yksi valokuvatuimmista art nouveau -tyylisistä sisäänkäynneistä ja sisätilojen fresko, joka kuvaa Ranskan historian tapahtumia.
Yleisiä vinkkejä Pariisin metron käyttöön
Hyvä apuväline Pariisin metrossa liikkumiseen on ladata Next Stop -sovellus, joka on RATP-yhtiön, kaupungin liikenteenhallinnasta vastaavan yrityksen, virallinen sovellus.
Sovellus on saatavilla 10 kielellä (mukaan lukien espanja), ja se sisältää lyhyitä ääniohjeita joihinkin Pariisin tärkeimpiin nähtävyyksiin. Sovellusta voi käyttää myös ilman internetyhteyttä. Suuressa osassa Pariisin metroasemista on kuitenkin ilmainen WiFi-yhteys, joka ei vaadi ennakkorekisteröitymistä.
Jos turvallisuus huolestuttaa sinua, voit olla varma, että koko verkosto on jatkuvasti vartijoiden, tarkastajien ja turvakameroiden valvonnassa. Sinun tulee kuitenkin aina pitää silmällä omaisuuttasi ruuhkaisilla alueilla, sillä alueella voi olla taskuvarkaita, jotka yrittävät hyödyntää väkijoukkoja.
